tirsdag den 30. september 2014

Hvad der er sket siden sidst


Tiden fræser afsted når man har nok at lave! 

I de sidste to måneder har jeg haft rigeligt at se til. Skolestart, børnepasning, fødselsdagsforberedelser og fester for drengene i familien, morgen rengøring på døgnapoteket alle hverdage fra kl. 06.15-08.00. praktikforberedelser, KFUM&K, fotografering af et bryllup, venner, familie og meget mere. Jeg har måttet indse at jeg er en af de mange kvinder som aldrig kan gøre tingene godt nok. Det har været en hård snegl at sluge, men det er lidt som om at tingene bliver lettere af at jeg har valgt at indse det. 

På mandag starter min første praktik i børnehaven Myretuen i Vestbjerg. Efter at have været på besøg derude idag, er jeg endelig begyndt at glæde mig. På fredag er sidste arbejdsdag som rengøringsdame på Budolfi Apotek. Det har været nogle hårde dage at komme igennem, med højst 6 timers søvn om natten. Nu er det tid til at sætte sig ned, få slappet af og nyde alt det gode som efteråret også fører med sig. 

Jeg håber at i har det godt og at i damer kan sætte jer ned med en god kop te og fortælle jer selv "Jeg er god nok som jeg er" - for det er i ;)

Her kommer en stak billeder af, hvad der også er sket i mit liv de sidste to måneder :) 



Sensommeren har budt på masser af squash i køkkenhaven. Jeg har derfor forsøgt mig med forskellige opskrifter (googlesøgning - retter med squash) Disse squash skiver er vendt i æg og dyppet i en blanding af rasp, salt, peber, revet ost og sesamfrø. Herefter er de bagt i ovnen og vendt undervejs. De blev rigtig lækre og sprøde. Spis dem som appetizer eller tilbehør til aftensmåltidet, evt med en god dip. 


En stresset formiddag med pyntning af kransekager, inden min fars fødselsdag. Hans yndlings kage er kransekage, så det skulle han selvfølgelig have. Da jeg har utrolig svært ved at begrense mig endte jeg med at lave 3 slags småkager og en portion hjemmekogt karamel..

Efter et års karantæne fra blodbanken var jeg tilbage for et par uger siden. Disse skønne billeder hænger i entreen, de er så fine og giver en god følelse i maven når man er blevet tappet og proppet med deres lækre belgiske chokolade. 
"Behag din smag" har åbnet endnu en kaffebar, den skulle selvfølgelig prøves af! - De skuffer aldrig <3


Efter længe at have savlet over min venindes lækre "kabeltromle-bord", fik jeg mændene i mit liv til at banke dette fede bord sammen til mig. træet er lavet af slidte pallerammer med tryk, som hylden. Benene har min far fundet i Stark. Bordet har efterfølgende fået 3 gange klar lak.

Herhjemme hitter rodfritter om efteråret

Riskiks med mørk chokolade har været med til at redde nogle af de dage hvor jeg har haft lidt for mange bolde i luften -super lækker eftermiddags snack!

En god veninde kom med den her til mig en aften i KFUM&K. Jeg fik kassen sammen med ordene "du ser træt ud og ligner en der trænger til et godt glas rødvin", Jeg har flere gange snakket om at jeg godt kunne tænke mig sådan nogle store vinglas som man kan klinke med. Tænk at være så heldig at have sådan nogle veninder, som tænker på en. Endnu engang - Tusind tak Maria!

Kroppens måde at råbe op på , når den ikke bliver hørt at at den bliver syg. Rigeligt med te, grøntsagssuppe, hvidløg og havregrød var kuren. Den fine buket kom Andreas' bedstefar med.

I en weekend i Brande for at fejre Andreas's lillesøster, tog vi en tur forbi Herning centeret. På torvet i midten spottede Andreas dette fine armbåndsur fra Pilgrim. Remmen er af sort gummi og skiven er kobberfarvet. Efter at have hørt mig til om ikke det var noget for mig, gik han op til kassen for at købe det. Jeg har længe ledt efter et armbåndsur, dette her er helt perfekt! Og så til en pris af kun 150 kr. 

Kyllingebryst, sprød spinat, peberfrugt, agurk, mozzarella, saltede mandler og couscous med grønpesto

Indvielse af de fine vinglas, søndags-kæreste-hygge, grøntsags-lakse eksperiment i fad med fløde og grape.

Det sidste år har jeg formået at slå både min stavblender og min store Wilfablender ihjel. Efter længe at have overvejet at investere i en ny, overgav jeg mig og købte denne stavblender til Rivegilde i Salling. Den har tidligere kostet 550 kr. Jeg fik den for 300. 

I Rema 1000 kan man selv blande rodfrugter til 4 kr pr. halve kg. Blendede grøntsagssupper er sunde og lette at lave og har derudover en høj mæthedsværdi. 

Til den årlige familieweekend, med hele den pukkkelryggede, købte jeg disse lune herligheder af min dygtige og kreative grankusine - tjek hendes blog ud hvis i lyster - Lapsus under mine links til højre.

Intet som en flot tomat salat med frisk basilikum

Endnu en squashopskrift! "Squashkanoen" - kalder jeg den. Meget simpel - udhul de halve squash, skær indmaden i småstykker. Brun hakket oksekød, tilsæt krydderi, løg, peberfrugt i tern og squashindmaden. smag evt. til med tomatpure. Læg squashene i et ildfast fad, fyld dem med kødfyldet og drys med revet ost. I ovnen og wupti - lækker aftensmad.

Porretærte med porre fra haven og æg fra vores høns.Jeg har altid lavet æggemassen af æg og mælk, men hvis man bruger creme fraiche istedet for mælk, bliver tærten mere cremet. 

En af de sidste dage i sommerferien, hvor solen rigtigt skinnede, tog Andreas og jeg en tur med kameraet. Her er lid af hvad der kom ud af det. 




Kanelsnegle til min storebrors 25 års fødselsdag. De bliver ekstra lækre, når man ruller dem stramt, så der kommer flere lag med kanelsmør.

Lavkage med gule hjemmelavede lagkagebunde. Fyldet er en chokoladecreme. 

Når jeg er alene hjemme og både trænger til noget nemt, sundt og lækkert, bliver de her ofte løsningen. Pitabrød med en lækker porre, fløde, oste-blanding og så i ovnen til de er sprøde og osten er gylden.

Lidt nyt til efterårsgarderoben fra Saint Tropez 

Runde æsker til dameting fra Søstrene Grene

Ristede aubergineskiver med hytteost, forårsløg, hvidløg, salt og peber.

Lige en Instagram collage. Den lange regnfrakke fandt jeg tilfældigt i Salling til 399 kr. Den bliver jeg helt sikkert glad for de lange eftermiddage på legepladsen. Sushi Mania på Østerbro holdt et brag af en åbningsfest for et par uger siden. Vi var forbi og hente gratis sushi og afri cola. De små brune sko fandt jeg i en genbrugs til sølle 10 kr! 

Min støbejernsgryde er blevet taget i brug og laver de dejligste grydebrød med sprød skorpe. Jeg pakker brødet ind i et viskestykke for at holde skorpen sprød.

Verdens letteste kokosmarkroner - 300 g. kokosmel og 1 dåse kondenceret mælk røres sammen. Formes til toppe og bages i ovnen til de begynder at blive gyldne. 

Igen i år var jeg med til at dele ud af verdens bedste nyheder. 2 timer en fredag morgen, som giver dem man møder et smil på læben, og er med til at rive folk ud af deres daglige morgenrutiner, samt at sprede budskabet om at det vi gør nytter noget. 

æblekage i cognac glas

En gåtur i skoven en efterårs søndag kan byde på en masse lækkerier. 

Til Astrids fødselsdag bestilte vi et fødselsdagsbord til 3. Efter vi havde spist fik vi alle tre gratis softice


Min lillebror er blevet helt vild med kork.Andreas og jeg kreerede derfor dette ur til ham i fødselsdagsgave. 

Vi ledte efter en urværk til korkuret i flere forskellige butikker, men synes at 80 kr var lige i overkanten. Det viste sig dog at Bilka har sagerne. "byg selv ugle ur" for en 5'er! - jeg hamstrede derfor et par stykker, da det må siges at være et billigt urværk. 

Andreas og jeg var så heldige at få lov at prøve kræfter med bryllupsfotografering ved Kathrine og Claus' bryllup. Det var en rigtig dejlig dag med mange smukke og glade mennesker. Endnu engang tak til Kathrine for at lade os forevige denne smukke dag. Herunder et par skud som vi er ret stolte af. 



tusch tegning


Fødselsdagslagkage til lillebror Anton, kakao bunde og mangocreme.


1 kommentar:

  1. Dine billeder er så skønne!
    Og sjovt, jeg har de samme brune sko (Y)

    SvarSlet

Giv endelig en kommentar! :)